Trienále SEFO 2024: MOMENTY

25 06 2024 - 31 12 2024
Muzeum moderního umění
Trienále současné středoevropské kultury a umění
Trienále současné středoevropské kultury a umění

Trienále současné středoevropské kultury a umění je formátem, který Muzeum umění Olomouc připravuje v rámci programu Středoevropského fóra (SEFO). Muzeum geograficky i významově nestálý region střední Evropy dlouhodobě zkoumá a zaměřuje na něj také svou akviziční činnost. Trienále je příležitostí překročit hranici dějin starého a moderního umění směrem k umění současnému, bez něhož by reflexe fenoménu střední Evropy nebyla úplná.

KONCEPT

Trienále SEFO 2024 navazuje na první ročník, který proběhl v roce 2021 a nesl podtitul UNIVERSUM. Jeho cílem bylo hledat a prověřovat možné spojnice a pevné body struktury světa, ve kterém žijeme. Obecnou platnost časové a prostorové dimenze UNIVERSA v Trienále SEFO 2024 konkretizujeme, přičemž čas a prostor uchopujeme prostřednictvím uměleckohistorických kategorií. Umění, architekturu a jejich prostředí pozorujeme v reálném čase, avšak s akcentem na režimy historicity a interpretační rámce, které jim jsou nebo byly přisuzovány.

Časová linie ve zpětném pohledu i ve vyhlídkách do budoucnosti skýtá mnoho MOMENTŮ, kdy zvolené, analyzované a pojmenované pevné body ztrácejí svoji platnost a stabilitu, kdy procházejí proměnou vnímání, přijetí, nebo dokonce krizí. Objekty, jimž věnujeme pozornost v Trienále SEFO 2024, reprezentuje sestava pojmů, které si vypůjčujeme od historika umění, teoretika a kurátora Octaviana Eşanu. Jeho triádu Monument—Document—Mockument v koncepci Trienále adaptujeme a poměřujeme aktuálním pojmem momentálnosti. 

MOMENTY pro nás představují nejen nestálé body na časové ose, umožňují zkoumat a srovnávat zkušenosti, dlouhé procesy i kritické obraty. Trienále chce pracovat právě s těmi momenty, kdy se dotýkáme vlastní historie a paměti, a kdy konstruujeme jejich obraz skrze umění a architekturu.

  • MONUMENTY v koncepci Trienále reprezentují domnělé jistoty minulosti i současnosti. Představme si památníky, památky i celé chráněné komplexy jako produkty společenských dohod nebo dějinných konstruktů, zkoumejme objekty hodné i nehodné ochrany, hmotné i nehmotné, materializovanou paměť a péči o ni nebo její absenci.
  • Nástroje, které používáme k systematizaci poznání paměti (a v tomto místě se přímo dotýkáme podstaty pořadatelské instituce), zastřešujeme pojmem DOKUMENT.
  • Nástrojem experimentu je MOCKUMENT, který vnáší do interpretačních procesů mystifikaci nebo ironii, zpochybňuje mýty opírající se o realitu dosud jednoznačných faktů.

OTÁZKY

Umíme se osvobodit od minulosti, nahlédnout sami sebe v současném okamžiku a v aktuálním měřítku? Které momenty ze současné přítomnosti chceme projektovat do budoucnosti? Které díry čí trhliny dneška nám budoucnost vytkne? Jakou formu by měly mít monumenty dneška a je to vůbec téma? Co všechno ještě budeme chránit? Jaká jsou úskalí archivace současnosti a jaká bude role minulosti v budoucnosti?

STRUKTURA

Trienále připravujeme jako kolektivní výstavní projekt z řady vzájemně provázaných monografických a tematických částí. Hlavní kurátorská “osa momentů” v prostorách budovy Muzea moderního umění se opírá o sestavu pojmů MONUMENT – DOKUMENT – MOCKUMENT. Každou kapitolu reprezentují umělecké osobnosti, v jejichž práci sledované téma rezonuje. Pracujeme se jmény etablovaných současných středoevropských umělců a umělkyň: Zsolt Asztalos, Andreas Fogarasi, Karolina Grzywnowicz, Robert Kuśmirowski, Dorit Margreiter, Ilona Németh, Tobias Putrih, Martin Zet, Vojtěch Radakulan, Ala Savashevich, Matěj Smetana a další.

S pomocí archivních sond z vlastních sbírek a dialogů s nimi téma zpřesníme. Příkladná umělecko-historická sonda vzejde ze spolupráce a interakcí Muzea umění Olomouc s Kunstmuseum Bochum (DE), jež disponuje významnou sbírkou středoevropského umění druhé poloviny 20. století.

Dalšími klíčovými partnery Trienále se zacílením na architekturu, urbanismus, sdílený prostor a památkovou péči jsou Galerie VI PER v Praze, Fakulta architektury Vysokého učení technického v Brně, Vysoká škola uměleckoprůmyslová a Akademie výtvarných umění v Praze.

Trienále doplní dramaturgická linka nově otevřeného kulturního prostoru Central v Muzeu umění Olomouc, nevýstavní program se objeví na řadě lokací mimo muzeum. Trienále a jeho téma infiltruje další vzdělávací (Univerzita Palackého v Olomouci) a výstavní instituce (Galerie Caesar, Galerie XY) a festivaly (Academia Film Olomouc, PAF, Divadelní Flora).

Podstatnou součástí Trienále je vlastní vizuální identita (Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde) a architektonické řešení (Ellement).

KLÍČOVÁ SLOVA

MONUMENT, DOKUMENT, MOCKUMENT, HISTORICITA, minulost SOUČASNOST budoucnost, MOMENT, věčnost, PAMĚŤ, dědictví, PAMÁTKOVÁ PÉČE, EXPERIMENTální památková péče, kritická péče, ŽIVÁ PAMÁTKA, AUTENTICITA, HISTORICKÉ CENTRUM, SÍDLIŠTĚ, PŘEDMĚSTÍ, PŘÍMĚSTSKÁ KRAJINA, VEŘEJNÝ PROSTOR, lokální – globální, OCHRANA, ochranářství

Trienále SEFO připravují Jakub Frank, Martin Fišr, Barbora Kundračíková, Martina Mertová, Klára Jeništová, Štěpánka Bieleszová, Ladislav Daněk, Šárka Belšíková ad.

KONTAKT:

Mgr. MARTINA MERTOVÁ
kurátorka architektury a Trienále SEFO 2024
+420 585 514 212
+420 777 576 087
mertova@muo.cz, WEB