AKTUALITA | 25. 11. 2015
Výstava dvaceti snímků Vladimíra Koštiala ze 60. a 70. let od včerejška v Café Amadeus tematicky doprovází expozici Dohnat a předehnat. Pojítkem je bruselský styl.
„Vladimír Koštial fotil interiéry, chatové osady nebo campingové vybavení, vše prodchnuté dobou šedesátých let, kulturou, kterou přinesla výstava v Bruselu v roce 1958. Soubor jsme nechali naskenovat a vytisknout, abychom návštěvníkům představili, jak se lidé stravovali, stanovali a trávili volný čas,“ popsala kurátorka výstavy Krajina – dokumentace – propagace Štěpánka Bieleszová.
Dílo slovenského fotografa z Tatranské Lomnice mapuje v rámci bakalářské práce na Ostravské univerzitě autorka výstavy Lucia Perůjová. Jejím cílem je připravit podklady pro Koštialovu monografii. Petrůjová Koštialovu tvorbu rozdělila do tematických celků. Pro Olomouc vybrala prostředí architektury a krajiny 60. a 70. let. „Zaujaly mě tvary tohoto období, stejně jako propagační zaměření,“ vysvětlila Petrůjová.
Vystavené fotografie byly určeny jako „oficiální“ pro propagační materiály a časopisy Krásy Slovenska nebo Vysoké Tatry. Podle Bieleszové musel Koštial opatrně našlapovat co a jak vyfotí, aby se mu podařilo překrýt, co nemělo být zjeveno. Proto jsou to dokonalé snímky po všech stránkách – technické, kompoziční nebo obsahové, ale nejsou to fotografie reportážní nebo dokumentární.
„Je to spíše dobová kulisa, která při podrobném pohledu začne zjevovat určité absurdity. Vše je naaranžované, aby tvář reálného socialismu vypadala co nejpřívětivěji. Koštial sám s tím musel podle všeho bojovat, musel přemýšlet jak záběr uchopit, nasnímat a fotografii vyrobit. Jejich postupné objevení je úkol pro badatele,“ uvedla Bieleszová.
Na včerejší vernisáži byl přítomen i syn zesnulého autora, rovněž Vladimír Koštial. Často chodil na fotografování s otcem. „Nutil mě chodit po horách a já jsem přitom chtěl raději s kamarády běhat za míčem, ne čekat na mráček nebo na sluníčko. Tehdy jsem to neuměl ocenit. Dnes jsem rád, že negativy, které roky ležely ladem, někoho zajímají. Škoda, že se toho otec nedožil,“ prohlásil.
Za stovky tisíc negativů probraly kurátorky zatím několik tisíc, vystaveno je dvacet fotografií. Výstava vintage printů je v Café Amadeus přístupná do 24. ledna 2016.