3. – 30. 10. 2007
Muzeum moderního umění | Café 87
Hned na dvou místech v Olomouci vystaví kreslíř a šperkař Pavel Herynek od 3. října své ilustrace k veršům severoirského básníka světového věhlasu Paula Muldoona. Herynkův výtvarný doprovod poezie držitele Pulitzerovy ceny za rok 2003 mohou diváci shlédnout v kavárně Café 87 Muzea moderního umění a současně v nedaleké Restauraci na Hradě.
Olomoucký výtvarný umělec Pavel Herynek (* 1943) se věnuje hlavně kresbě, autorskému šperku a tvorbě objektů. Jeho práce jsou zastoupeny v domácích i zahraničních veřejných i soukromých sbírkách. Vystavoval v České republice i v řadě zemí Evropy, v USA a Japonsku. K ilustracím Muldoonových veršů vyzval dlouholetého pedagoga katedry výtvarné výchovy PdF Univerzity Palackého básník a překladatel Petr Mikeš. „Nebyla to moje první spolupráce s Pavlem Herynkem. Vždy je základní skutečnost, že Herynek nedělá pouze běžné ´ilustrace´, ale vytváří rovnocenný výtvarný doprovod, který někdy může přerůst v autonomní řadu kreseb, jež pak tvoří samostatné výtvarné dílo bez ohledu na výchozí inspiraci. Myslím si, že Herynkovy kresby k básním Paula Muldoona lze bez jakéhokoli přehánění nazvat kongeniálními,“ ocenil Herynkovy kresby Mikeš, který připravil výbor z Muldoonových veršů pro olomoucké nakladatelství Periplum. Kniha pod názvem Kost přání vyjde v nejbližších dnech. Severoirský básník, autor 17 básnických sbírek, je držitelem řady literárních ocenění, z nichž nejvýznamnější je Pulitzerova cena, kterou získal v roce 2003.
Jak Herynek řekl, verše Paula Muldoona v překladu Petra Mikeše jej upoutaly natolik, že nabídku podílet se na výtvarné podobě připravovaného výboru bez váhání přijal. „Kresba se měla původně objevit jen na obálce, ale nakonec jsem jich vytvořil několik desítek a chtěl jsem alespoň některé z nich použít jako doprovod veršů. Po prvních kresebných studiích jsem nakonec zvolil kaligrafii štětcem a tuší, která je pro mne podobným´písmem, jako je angličtina pro básníka. Tvořím ji podobně jako on určitý obraz pro představivost čtenáře-diváka. Ten vnímá podobně jako u slov a veršů tvary a linie tahů štětce, rytmus a celkový výraz kresby. V žádném případě jsem nechtěl dělat ilustrace jen k některým básnickým obrazům. To je mi naprosto cizí,“ dodal výtvarník.