16. 9. — 16. 11. 2014
Arcidiecézní muzeum Olomouc | kavárna Amadeus
Pět mladých fotografů z České republiky a Polska představí od 16. září do 16. listopadu svou tvorbu na výstavě Světlo jinak III v Arcidiecézním muzeu Olomouc. Komorní výstava v kavárně Amadeus již potřetí doprovází olomoucký festival světla VZÁŘÍ 2014. Hlavní program nejstarší mezinárodní soutěžní přehlídky videomappingu v České republice se uskuteční ve dnech 23. – 27. září.
„Stejně jako v minulých letech také letos jsme ve výběru autorů a konkrétních fotografií zohledňovali zpodobení světla v různých souvislostech. Přestože světlo není v tvorbě zastoupených autorů hlavním tématem, vystupuje jako důležitý a někdy i zásadní prostředek sdělení,“ řekl kurátor výstavy Svatopluk Klesnil.
V kavárně Amadeus budou vystaveny snímky pětice mladých fotografů z České republiky a Polska, kteří jsou absolventy Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, a to Martina Holíka, Jiřího Langera, Katarzyny Sagatovské, Radima Scholastera a Huberta Worobieje.
Výstava Světlo jinak III, která bude slavnostně zahájena v pátek 16. září v 17.30 hodin a potrvá do 16. listopadu, je vůbec první akcí bohatého programu olomouckého festivalu světla a videomappingu VZÁŘÍ / Septembeam 2014. Čtvrtý ročník mezinárodní soutěžní přehlídky nabídne od 25. do 27. září videomappingové projekce, tedy vizuální umění, které využívá projekci ve volném prostoru na libovolné objekty, například fasády budov. Centrem dění přitom bude olomoucké historické centrum města. Součástí festivalu jsou také komentované projekce pro nevidomé, workshopy videomappingu, koncerty a výstavy.
Martin Holík (*1985)
Volcán de Pacaya, 2014
Jedna z nejaktivnějších sopek na světě. Místní si na ni zvykli, uctívají ji a nenávidí zároveň. Už je nerozhodí zvuk sirén oznamující erupci a evakuaci. Prostě se sbalí a jdou. Za týden se zase vrátí. Domy jim hlídá pár chlápků s brokovnicemi, všechno nechají tak, jak je a doufají, že až se vrátí, bude jejich dům ještě stát. Je vtipné pozorovat turisty, kteří se tu míjí s místními. Pacaya dává místním práci, přivádí jim turisty a zároveň je ohrožuje, ničí jim životy a zanechává v jejich srdcích strach. Děti si hrají, dospělí pracují, turisté se baví a Pacaya vyčkává.
Radim Scholaster (*1988) pochází z Fulneku, žije v Olomouci
„Jsou věci stále věcmi, i když u toho nejsme?“, 2012/2013
Dokumentární soubor, mapující dvouletý pobyt za zdmi kapucínského kláštera v Olomouci. Fotografie jsou soustředěny na subjektivní vnímání zdánlivě obyčejného prostředí olomouckého kapucinátu. Jde o jakousi skrytou bohoslužbu, přičemž jednotlivé fotografie symbolicky zobrazují bohoslužebné úkony katolické mše.
Katarzyna Sagatovska (*1973)
Momentary Collection, 2011
Projekt velmi osobního charakteru. Zvláštní fotografický deník, vznikající jako blog na internetové adrese momentarycollection.blogspot.com. Fotografie vznikaly mobilním telefonem.
Hubert Worobiej (*1976)
Subconscious, 2014
Soubor fotografií inspirovaných vším, čeho se obáváme a tím, co si přejeme.
Jiří Langer (*1989)
Příroda netvoří ostré hrany, 2012-2013
„Minimalisticky laděné snímky, kde ústředním motivem se stává reálný objekt vzatý z přírody je pomocí digitálních technologií upraven tak, aby vytvořil umělý tvar podobný geometrickému obrazci, nebo navodil dojem opakování. Tyto úpravy nemají být na první pohled jasně viditelné, jde o hru na hranici rozpoznání skutečnosti a fikce; nepřímou ukázkou vlivu urbanizace na vnímání přírody člověkem.“